تایمرهای شمارش معکوس به سبک هلندی در پورتلند
از تجربیات جهانی تا خدمات پیشین شرکت مهیا ITS
مقدمه
با گسترش شهرنشینی و افزایش وسایل نقلیه، مدیریت ترافیک شهری همواره یکی از چالشهای اساسی در شهرهای ایران و جهان بوده است. در این میان، فناوریهای حملونقل هوشمند (ITS) نقش مؤثری در کاهش این مشکلات داشتهاند. شرکت مهیا ITS، بهعنوان یکی از پیشگامان این حوزه در گذشته، با ارائه معکوسشمارهای سهرقمی توانست تأثیر قابلتوجهی در ارتقای ایمنی و بهبود مدیریت ترافیک داشته باشد. این مقاله به مرور این خدمات و تأثیرات آنها در شهرهای مختلف کشور میپردازد.
تجربه جهانی: هلند و پورتلند، الگویی برای تحول ترافیکی
تایمرهای شمارش معکوس به سبک هلندی در پورتلند
پورتلند، که به عنوان پایتخت دوچرخهسواری ایالات متحده شناخته میشود، نمونهای برجسته از شهری است که سرمایهگذاری مداوم در زیرساختهای دوچرخهسواری انجام داده و فرهنگ دوچرخهسواری قویای را در شمال غربی اقیانوس آرام ایجاد کرده است. در این راستا، پیتر کونز از اداره حملونقل پورتلند، تلاشهای این شهر را در اجرای تایمرهای شمارش معکوس به سبک هلندی تشریح میکند.
این ابتکار از طریق همکاری با سفارت دوچرخهسواری هلند و شرکت تکنولوشن (#شبکهDCE) آغاز شد. تکنولوشن دستگاههایی را که در سراسر هلند مشاهده میشوند به پورتلند ارسال کرد. این فناوری به عنوان گامی موفق در بهبود ایمنی و کارایی مسیرهای دوچرخهسواری در پورتلند مورد توجه قرار گرفته و امیدواری به اجرای گستردهتر آن در سراسر ایالات متحده را افزایش داده است.
پورتلند؛ شهری پیشرو در دوچرخهسواری
پیتر کونز، که نزدیک به 30 سال در زمینه سیستمهای هوشمند حملونقل و سیگنالهای ترافیکی فعالیت کرده است، میگوید:
“پورتلند و ایالت اورگان از دهه 1970 تحت تأثیر رهبری قوی در زمینه دوچرخهسواری قرار گرفتهاند. قانونی که از آن زمان تصویب شد، دولتها را ملزم میکرد که درصدی از بودجه حملونقل را به دوچرخهسواری اختصاص دهند.”
طی بیش از دو دهه، پورتلند بالاترین نرخ استفاده از دوچرخه برای رفتوآمدهای روزانه را در میان شهرهای بزرگ ایالات متحده داشته است. سیاستگذاریهای محلی، همراه با تلاشهای مستمر فعالان اجتماعی، فضایی را ایجاد کرده است که دوچرخهسواری به عنوان راهکاری مقبول و رایج برای رفع نیازهای روزمره مانند رفتن به محل کار، خرید یا مدرسه پذیرفته شده است.
در سال 1993، پورتلند نخستین شهری در ایالات متحده بود که برنامهای محلی برای کاهش انتشار کربن تدوین کرد. افزایش استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی کاهش انتشار گازهای گلخانهای در این برنامه برجسته شد.
پیتر اضافه میکند:
“وقتی نوجوان بودم، دوچرخهسواری نمیکردم، زیرا زیرساختهای کافی وجود نداشت. اما حالا پس از 20 سال کار بر روی پروژههای مختلف، میبینم که شرایط بسیار بهتر شده است.”
چگونه سیگنالها ایمنی دوچرخهسواران را افزایش میدهند؟
یکی از چالشهای اصلی در ایالات متحده، استانداردهای سختگیرانهای است که توسط Manual on Uniform Traffic Control Devices (MUTCD) وضع شده است. این استانداردها تعیین میکنند که چه نوع نمایشهایی برای سیگنالهای ترافیکی مجاز است.
پیتر توضیح میدهد که سفر به هلند الهامبخش بسیاری از نوآوریها بوده است:
“در هلند، ایدههای مختلفی برای سیگنالها ارائه شده که به خوبی کار میکنند. در مقایسه با استانداردهای آمریکا، تمرکز بیشتری بر دوچرخهسواری دارند.”
یکی از بزرگترین مشکلات دوچرخهسواران در آمریکا این است که سیگنالهای ترافیکی اغلب نمیتوانند آنها را تشخیص دهند. این مشکل نه تنها ایمنی را کاهش میدهد، بلکه باعث میشود بسیاری از دوچرخهسواران قوانین را رعایت نکنند. پورتلند تلاش کرده است تا این فاصله را کاهش دهد.
پیتر ادامه میدهد:
“اگر بخواهیم دوچرخهسواری را به 25 درصد از سفرهای روزانه تبدیل کنیم، باید مطمئن شویم که نیازهای اولیه برآورده میشوند. این شامل تشخیص دقیق دوچرخهسواران در سیگنالها و اولویتدهی به آنها در برخی مسیرهاست.”
ورود تایمرهای شمارش معکوس به پورتلند
یکی از چالشهای اصلی در ایالات متحده، استانداردهای سختگیرانهای است که توسط Manual on Uniform Traffic Control Devices (MUTCD) وضع شده است. این استانداردها تعیین میکنند که چه نوع نمایشهایی برای سیگنالهای ترافیکی مجاز است.
پیتر توضیح میدهد که سفر به هلند الهامبخش بسیاری از نوآوریها بوده است:
“در هلند، ایدههای مختلفی برای سیگنالها ارائه شده که به خوبی کار میکنند. در مقایسه با استانداردهای آمریکا، تمرکز بیشتری بر دوچرخهسواری دارند.”
یکی از بزرگترین مشکلات دوچرخهسواران در آمریکا این است که سیگنالهای ترافیکی اغلب نمیتوانند آنها را تشخیص دهند. این مشکل نه تنها ایمنی را کاهش میدهد، بلکه باعث میشود بسیاری از دوچرخهسواران قوانین را رعایت نکنند. پورتلند تلاش کرده است تا این فاصله را کاهش دهد.
پیتر ادامه میدهد:
“اگر بخواهیم دوچرخهسواری را به 25 درصد از سفرهای روزانه تبدیل کنیم، باید مطمئن شویم که نیازهای اولیه برآورده میشوند. این شامل تشخیص دقیق دوچرخهسواران در سیگنالها و اولویتدهی به آنها در برخی مسیرهاست.”
اقدامات بعدی چیست؟
پیتر تأکید میکند که اجرای این فناوری در شهرهای دیگر میتواند دادههای بیشتری برای بهبود استانداردها ارائه دهد:
“اگر شهرهای دیگری هم از این تایمرها استفاده کنند، میتوانیم ثابت کنیم که این فناوری نهتنها در پورتلند یا هلند بلکه در همهجا قابل اجراست.”
چالشها و تجربیات شخصی
پیتر خاطرهای جالب از یکی از موانع اجرایی تعریف میکند:
“سرپرست تیم برق ما گفت، ‘ما نمیتوانیم این دستگاهها را در کامیون جا دهیم.’ من گفتم، ‘اگر لازم باشد، آنها را زیر میز کارم نگه میدارم. اگر خراب شدند، با دوچرخه آنها را به محل نصب میبرم و تعویض میکنم.’ همین تعهد باعث شد که تیم باور کند ما به این پروژه متعهد هستیم.”
ترویج دوچرخهسواری در شهرهای دیگر
پورتلند به عنوان یک شهر پیشرو، بازدیدکنندگانی از سراسر ایالات متحده را دعوت میکند تا از زیرساختهای آن بازدید کنند و الهام بگیرند. پیتر میگوید:
“طراحیهای روزمره ما تنها با کمی تلاش بیشتر میتوانند به بهبود سیاستهای حملونقل کمک کنند. اگر هدف ما افزایش استفاده از دوچرخه است، باید طراحیها را با این هدف همسو کنیم.”
او اضافه میکند که به اشتراک گذاشتن تجربیات پورتلند با دیگر شهرها میتواند در تغییر فرهنگ حملونقل در سراسر کشور مؤثر باشد.
در مجموع، تایمرهای شمارش معکوس به سبک هلندی نمایانگر تعهد پورتلند به نوآوری در حملونقل دوچرخهسواری است. این شهر، با الهام از تجربیات بینالمللی، تلاش کرده است تا دوچرخهسواری را ایمنتر، کارآمدتر و جذابتر کند. آینده نشان میدهد که این فناوری چگونه میتواند در سراسر ایالات متحده گسترش یابد و به الگوی جهانی تبدیل شود.
خدمات پیشین شرکت مهیا ITS: معکوسشمارهای سهرقمی
نوآوری در ارائه فناوریهای هوشمند
شرکت مهیا ITS، در زمان فعالیت خود، با طراحی و تولید معکوسشمارهای سهرقمی، توانست استانداردهای جدیدی در تجهیزات هوشمند ترافیکی تعریف کند. این دستگاهها، که توانایی شمارش تا عدد 199 را داشتند، بهطور گسترده در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفتند و تأثیر مثبتی بر مدیریت ترافیک داشتند. این شمارشگر ها طبق اصول آئین نامه شورای عالی ترافیک طراحی شده بودند اما نکته مهم که حتما باید به آن توجه داشت این است که این شمارشگر مناسب تقاطعاتی است که با کنترلر پیش زمان بندی شده تجهیز شده اند و با کنترلر هوشمند سازگار نیست.
مزایای معکوسشمارهای سهرقمی
- قابلیت شمارش تا عدد 199: مناسب برای تقاطعهای پرتردد و چراغهای زمانبندی طولانی.
- کاهش استرس کاربران: اطلاعرسانی دقیق باعث بهبود رفتار ترافیکی رانندگان و عابران شد.
- افزایش ایمنی: اعلام دقیق زمان تغییر چراغها باعث کاهش تصادفات شد.
- طراحی مقاوم: این دستگاهها برای شرایط مختلف آبوهوایی ایران طراحی شده بودند.
- اتصال به سامانههای ITS: این فناوری امکان یکپارچگی با سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک را فراهم کرد.
شهرهای خریدار معکوس شمار
خدمات مهیا ITS در شهرهای مختلف کشور، تأثیرات مثبتی به دنبال داشت:
- تهران: کاهش تخلفات و بهبود جریان ترافیک در تقاطعهای پرتردد.
- مشهد: افزایش ایمنی و کاهش تصادفات.
- اهواز: عملکرد مطلوب در شرایط آبوهوایی خاص این شهر.
- اردبیل، کرمانشاه، تبریز، چابهار: بهبود چشمگیر مدیریت ترافیک در این شهرها.
نتیجهگیری
فناوریهای مدرن در مدیریت حملونقل شهری، از جمله شمارشگرهای معکوس، نقشی کلیدی در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات دارند. تجربه شرکت مهیا در تولید شمارشگرهای معکوس سهرقمی، که توانایی شمارش تا عدد 199 را دارد، نقطه عطفی در توسعه تجهیزات هوشمند ترافیکی است. این فناوری در شهرهای ایران از جمله تهران و مشهد مورد استقبال قرار گرفته و باعث افزایش آگاهی رانندگان و عابران شده است. سرمایهگذاری در این فناوریها نهتنها موجب کاهش زمان انتظار بلکه بهبود کیفیت زندگی شهری و پایداری سیستم حملونقل میشود.
دعوت به همکاری برای بازگشت به مسیر نوآوری
شرکت مهیا ITS، بهعنوان یکی از پیشگامان پیشین حوزه ITS، آماده همکاری با سازمانهای مرتبط است تا در صورت امکان، خدمات نوآورانه خود را بازآفرینی کرده و به بهبود مدیریت ترافیک شهری کمک کند.
برای اطلاعات بیشتر، به صفحه اصلی وبسایت mahya-its.ir مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.